Výrobce: SACHS
Sachs je přední světový dodavatel spojkových systémů do prvovýroby nových vozidel
Sachs je světovou jedničkou v dodávkách spojek pro nákladní vozidla
Sachs vyrábí speciální spojky se samonastavitelným přítlačným talířem (Sachs XTend), který produlužuje životnost spojky
Sachs je jedním z mála výrobců dvouhmotových setrvačníků na světě a je tak předním dodavatelem do prvovýroby
Reference prvovýroby:
Sachs dodává všem významným automobilkám, vyrábějícím jak osobní, tak lehké užitkové nebo nákladní vozy.
Dvouhmotový setrvačník
Renomovaný německý výrobce SACHS (ZF Friedrichshafen AG) je předním dodavatelem (nejen) těchto spojkových dílů do prvovýroby pro celou řadu automobilek. V případě dvouhmotových setrvačníků SACHS tak máte jistotu originální kvality a bezvadné funkčnosti. Dvouhmotový setrvačník SACHS nejen že odděluje vibrace motoru a spolehlivě potlačuje hluk, ale také pomáhá snižovat spotřebu paliva, tím že umožňuje hladký chod v oblastech nízkých otáček motoru.
Dvouhmotový setrvačník SACHS také umožňuje komfortnější proces řazení, protože je potřeba menší síly díky menšímu momentu setrvačnosti spojkové lamely bez tlumiče torzních kmitů.
Dvouhmotový setrvačník SACHS se skládá se z primárního a sekundárního setrvačníku. Primární setrvačník je přišroubován ke klikovému hřídeli a nese ozubený prsten pro startér. Sekundární setrvačník je namontován na primární prostřednictvím oddělených axiálních a radiálních kluzných ložisek, která dovolují nezávislý pohyb obou setrvačníků. Mezi setrvačníky je vysoce efektivní pružinový tlumící systém, naplněný mazivem, který se skládá z různých pružinových jednotek, uložených v pružinových sedlech, které také brání zablokování pružin. Dvouhmotový setrvačník SACHS má více-stupňovou charakteristiku pružin. První stupeň využívá měkkých pružin pro hladké startování a vypínaní motoru. Druhý stupeň má pevnější pružiny, které zajišťují tlumení torzních kmitů během běžného provozu.
Výkonné spojky Sachs Performance
V roce 1998 vznikla dceřiná společnost Sachs Race Engineering (dnes ZF Sachs Race Engineering GmbH). Tato společnost se věnuje vývoji, konstrukci a prodeji sportovních spojek a tlumičů pérování. Své výrobky dodává do všech oblastí automobilového sportu a to i do stájí Formule 1. Své uznání získává i ve vytrvalostních závodech, jako např.: 24 hodin La Mans, Rally Dakar, dále pak v soutěžích WRC, na okruzích a podobně a to jak v oblasti osobních, tak i nákladních vozidel a speciálů. Tyto produkty zajišťují řady "Formula" a "Race".
Firma vyrábí ale i "výkonné" komponenty pro „sportovně“ laděné řidiče, pro upravená vozidla, která však dost často jejich majitelé používají i v běžném provozu. Společnost ELIT nabízí tyto produkty řady "Peformance", tj. výkonné spojky (zesílené přítlačné kotouče, organické a keramické spojkové lamely (pevné nebo odpružené)), konstruované pro extrémní výkon, pro tuning, motorsport nebo použití při zvýšené zátěži. Technologie perfektně pasují k příslušné výkonnostní třídě vozidla a zajišťující optimální a bezpečný přenos hnacích sil. Základní výhodou spojek Sachs Performance v porovnání s OE díly je vyšší životnost a dokonalejší tepelná odolnost.
Spojky Sachs Performance najdou využití i v běžném provozu, všude tam, kde zvýšená provozní zátěž podstatně zkracuje životnost běžné spojky (tažná vozidla, sanitky atd.).
Další zajímavosti
Společnost byla založena v roce 1895 pány Fichtelem a Sachsem. Na samém začátku firma vyráběla komponenty pro jízdní kola a kola kompletní a kuličková ložiska. Firma dosáhla značných úspěchů a již z té doby má řadu patentů. Okolo roku 1926 se začal měnit výrobní program, výroba kuličkových ložisek byla prodána firmě SKF a firma Fichtel – Sachs se začala věnovat výrobě spojek a tlumičů pro rozrůstající se automobilový průmysl. Po válce začal bouřlivý rozmach a obnova firmy a již v roce 1952 byl otevřen první zahraniční výrobní závod v Sao Paulu v Brazílii. Postupně přibývají další závody jak v Německu tak i po celém světě. Dnes má firma 52 výrobních závodů v 18 zemích světa. V roce 1993 došlo ke spojení Sachs a firmy Boge, silného výrobce tlumičů a o pár let později k provázání s firmou Lemförder a zapojení do koncernu ZF Friedrichshafen. Firma je po několik desetiletí jedním z předních dodavatelů do prvovýroby všech významných automobilových značek a má silnou pozici na trhu s náhradními díly.
Za více než 100 let aktivní činnosti se firma Sachs stala jednou z vůdčích mezi dodavateli automobilového průmyslu. To sebou přináší i desítky možná stovky patentů a zajímavých konstrukčních řešení a to jak u značky Sachs (např. samonastavující se přítlačný kotouč – XTend, zařízení Dynastart, tlumič Nivomat, Shocktester), Lemförder (kulový čep nápravy, „molekulární“ uložení hlavy čepu), ale i ZF (konstrukce řízení a posilovačů). Podle některých patentů se dnes vyrábí mnoho komponentů i u jiných firem, některé jsou zatím chráněny a pro jiné nedostupné.